Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
52
Primary groups --- Educational sciences --- Sociolinguistics --- mondelinge communicatie --- gesprekstechnieken --- Sociology of social welfare --- communicatie in de hulpverlening --- 361.2 --- 007.1 --- Agogiek --- Gesprekstechnieken --- Communicatie --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Gesprekstechniek --- Sociaal-agogische vaardigheid
Choose an application
Hulpverlening via internet is laagdrempelig, effectief en bereikt bovendien nieuwe doelgroepen. Steeds meer instellingen uit het maatschappelijk werk, de ggz, jeugdzorg enz. bieden dan ook online hulp bij psychische, sociale of maatschappelijke problemen. In 10 jaar tijd is het aantal initiatieven gegroeid van een handvol naar meer dan honderd. Wat maakt hulpverlening via internet zo bijzonder en wat is nodig voordat een instelling online hulp kan aanbieden? Dit handboek is geschreven op basis van tien jaar ervaring met hulpverlening via internet en bevat alle relevante aspecten van dit vakgebied. Naast een uitgebreide beschrijving van de methodiek van online hulpverlening komen de kenmerken, voor- en nadelen en verschillende vormen aan bod. Verder worden organisatorische implicaties behandeld, waaronder techniek, veiligheid, recht & ethiek, PR en de rol van de medewerkers. Door het hele boek heen worden voorbeelden van bestaande online initiatieven beschreven
Online hulpverlening. --- e-health --- e-mail --- psychosociale hulpverlening --- chatten --- Hygiene. Public health. Protection --- psychotherapie --- hulpverlening --- online hulpverlening --- 321 --- 433.5 --- 460.9 --- communicatie --- methodiek --- Communicatie in de hulpverlening --- Online hulpverlening --- 364.044 --- Communicatie --- Methodiek --- Organisatie --- 364.0 --- Hulpverlening --- communicatie (leesbaarheid) --- gesprekstechnieken --- internet --- online-hulpverlening --- tele-onthaal --- telecommunicatieve hulpverlening --- communicatie in de hulpverlening --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Audiovisuele opvoeding --- Overige onderwerpen orthopedagogiek --- 361.2 --- Sociology of social welfare --- Problemen --- Elektronische informatievoorziening --- Internet --- Eerstelijnshulpverlening --- Probleem --- Digitale informatievoorziening --- Onlinehulpverlening
Choose an application
Maandag tolk je voor Tsjetsjenen die de oorlog zijn ontvlucht en hun gehandicapte zoontje willen inschrijven in het Bijzonder Onderwijs. Dinsdag wordt er je gevraagd om de asielprocedure uit te leggen aan Oeigoeren, afkomstig uit Kazakstan. Woensdag moet je aanwezig zijn tijdens een consultatie in een centrum voor moeder- en kindzorg waar een Litouws baby'tje wordt opgevolgd voor een hardnekkige vorm van eczema. Donderdag ben je voor een paar uur zoet in een ziekenhuis waar je van de ene dienst naar de andere rent om dokters en verplegend personeel bij te staan tijdens consultaties die kunnen gaan over slechtziendheid, verlamming na een val, gynaecologische problemen, oorontstekingen enzovoort voor Oekraïense, Armeense en Georgische patiënten. Vrijdag ben je thuis en tolk je telefonisch voor cliënten van overal en nergens waarbij je administratieve problemen 'bespreekbaar' maakt, voor huisartsen en therapeuten tolkt of vrouwen in vluchthuizen een stem geeft (...). Dankzij haar buitenlandse ervaring, haar oog voor detail en door zich steeds opnieuw in vraag te stellen, weet Raïssa De Keyser in 'Horen, zien en tolken' haar ervaringen als sociaal tolk te systematiseren. Aan de hand van intrigerende casussen toetst ze de theorie aan de praktijk. De lezer stapt in de leefwereld van cliënten afkomstig uit verre oorden en proeft van de dagdagelijkse praktijk van de sociaal-medische zorgwereld. Via soms ontroerende en waar gebeurde verhalen getuigt Raïssa De Keyser van hoe de tolk groeit in zijn of haar beroep en toch gevoelig blijft voor de mens achter de cliënt.https://www.standaardboekhandel.be/p/horen-zien-en-tolken-9789038209401
S200732.JPG --- taalkunde --- communicatie --- interculturele communicatie --- #KVHA:Tolken --- #KVHA:Sociaal tolken --- Communicatie in de hulpverlening --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- 8 --- 007 --- 82.033 --- 660 Welzijn --- Tolken --- 321 --- beroepsethiek --- tolken --- welzijnszorg --- Literatuur. Algemene literatuurwetenschap. Tolken --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Vreemdelingen --- Hulpverlening --- Dienstverlening --- Interculturele hulpverlening --- Interculturele bemiddeling --- Gespreksvoering --- Taalstoornissen --- Vreemdeling --- Taalstoornis --- Tolk --- Sociale welzijnszorg --- Interculturele communicatie --- Relatie cliënt
Choose an application
In communicatie kan veel misgaan. Miscommunicatie is extra vervelend in de relatie tussen hulpvrager en hulpverlener, waarin immers persoonlijke en indringende thema's aan de orde komen. Hoe meer eenduidigheid er bestaat over hulpvraag, doel en mogelijkheden, hoe vruchtbaarder en effectiever de samenwerking tussen hulpvrager en hulpverlener zal zijn. Om deze reden is het 'Dialoogmodel' ontwikkeld. Hiermee kunnen binnen een hulpverleningsrelatie de onderlinge communicatie en samenwerking worden verbeterd. Het model biedt een krachtige ondersteuning bij het bereiken van een werkbare overeenstemming over probleemdefiniëring, verwachtingen en doelen van behandeling.Aan de hand van veel praktijkvoorbeelden - het praktisch gebruik staat centraal in dit boek - wordt geïllustreerd hoe de hulpverlener met het 'Dialoogmodel' diagnostische gegevens en behandelingsopties overzichtelijk kan ordenen en bespreken. Het proces kan van begin tot eind worden 'geregeld': van aanmelding tot aan de evaluatie van de behandeling
Sociology of social care --- Psychiatry --- Mass communications --- kinderpsychiatrie --- hulpverlening --- methoden van het sociaal werk --- communicatievaardigheden --- cliënt-hulpverlener relatie --- Communicatievaardigheden --- Hulpverlening. --- HULPVERLENING -- 616.89 --- COMMUNICATIE -- 610.1 --- HULPVERLENING -- 610.1 --- COMMUNICATIE -- 616.89 --- Hulpverlening --- Communicatietheorieën --- communicatie (leesbaarheid) --- gesprekstechnieken --- cliënt-hulpverlener-relatie --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- arts-patiënt relatie (patiënt-arts-relatie) --- 499.41 --- S2007767.JPG --- communicatie in de hulpverlening --- 361.2 --- Communicatietheorie
Choose an application
1. Bij wijze van kennismaking: Wie ben ik?2. Kwetsbare communicatie: Fundamenten en 10 bouwstenen.3. Kwetsbare communicatie: Enkele verkeningen.3.1. Communicatie met jongeren.3.2. Communicatie over drugs.3.3. Communicatie over relaties en seksualiteit.3.4. Communicatie met en over 'migranten'.3.5. Communicatie in crisismomenten.4. Met kwetsbare communicatie aan de slag.
Communicatietechniek --- Verbale communicatie --- Crisiscommunicatie --- Drugs --- Persoon met een migratieachtergrond --- Kind --- Jongere --- Communicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Gespreksvoering --- C3 --- communicatie --- communicatiestoornissen (x) --- handleiding --- relatievorming --- 305.8 --- drugs --- gesprekstechnieken --- hulpverlening --- migranten --- relaties --- seksualiteit --- allochtonen --- communicatie (leesbaarheid) --- crisisinterventie --- jeugdproblematiek --- communicatie in de hulpverlening --- interculturele communicatie --- mondelinge communicatie --- Kunst en cultuur --- Media en communicatie --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- (zie ook: jeugdgezondheidszorg) --- 361.2 --- 007 --- 007.1 --- Social psychology --- Mass communications --- jeugd
Choose an application
Het sociaal-constructionismeis een postmodern, systemisch hulpverleningsmodel. Dit boek behandelt de fundamenten van dit model en zoomt in op vier specifieke werkwijzen die onder diezelfde noemer vallen. De moderne opvatting de hulpverlener juiste inzichten te laten overbrengen en gerichte interventies te laten doen, verschoof naar een postmoderne kijk: hulpverlening als het samen creëren van een communicatief proces, waarin cliënt (het systeem) voortdurend wordt aangesproken op zijn capaciteit om het eigen leven te herverhalen. Hierdoor worden nieuwe visies op het eigen leven en manieren om ermee om te gaan zichtbaar. Systemisch wil zeggen dat gedrag, ideeën, zelfbeeld, identiteit en gevoelens erkend worden als betekenisvol, begrijpbaar en beïnvloedbaar in een sociale context.
Hulpverlening --- Methodiek. --- mondelinge communicatie --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- sociaal constructionisme --- hulpverlening --- gesprekstherapie --- #SBIB:316.334.3M51 --- #SBIB:316.8H30 --- #KVHB:Gesprek --- #KVHB:Psychotherapie --- 607.3 --- gesprekken --- systeemtheorie --- therapie --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Methodiek --- Sociaal-constructionisme --- Therapie --- maatschappelijk werk --- 364.044 --- Hulpverlening : gespreksvoering --- communicatie in de hulpverlening --- welzijnswerk, methoden --- Organisatie van de gezondheidszorg: modellen van therapeutisch handelen --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Individuele psychotherapie --- 361.2 --- 361.1 --- Maatschappelijk werk --- Professionalisering --- Gespreksvoering
Choose an application
. van: The social wwork interview (1972)
Sociology of social care --- mondelinge communicatie --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods --- 364.44 --- 364.442 --- 321.3 --- communicatie (leesbaarheid) --- gesprekstechnieken --- sociale dienst --- welzijnswerk --- 364.44 Immateriele hulp aan persoon en gezin. Sociaal medische hulp. Sociaal culturele hulp --sociale zorg --- Immateriele hulp aan persoon en gezin. Sociaal medische hulp. Sociaal culturele hulp --sociale zorg --- Gesprekken --- Interviews --- Maatschappelijk werk --- Communicatie in de hulpverlening --- Gesprek --- Interview
Choose an application
Inhoudsopgave I Alternatieve vormen van conflictafhandeling 1 Het Arbitragehof in België 2 Kinderombudsdiensten 3 Welzijnsbemiddeling: de welzijnswerker als bemiddelaar 4 Algemeen besluit II De bemiddelingsmethodiek 1 Maatschappelijk conflict en psychologische realiteit 2 De Harvard-methode 3 Bemiddelen: wat is het en hoe doet men het? III Van een integrale visie naar een geïntegreerde aanpak 1 Welzijnswerk 2 Vier decreten om sociale uitsluiting en kansarmoede te bestrijden 3 Welzijnswerk, opbouwwerk en welzijnsbemiddeling 4 Schematisch overzicht 5 Algemeen besluit
Conflicthantering --- Sociale agogiek --- Sociale welzijnszorg. --- Hulpverlening. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- schuldbemiddeling --- welzijnswerk --- conflictbemiddeling --- welzijnsbeleid --- conflicthantering --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- samenlevingsopbouw --- Sociale welzijnszorg --- #GGSB: Sociale wet. essays --- 660 Welzijn --- 321 --- opbouwwerk --- 321.3 --- Harvard-methode --- arbitragehof --- buurtwerk --- echtscheidingsbemiddeling --- geïntegreerde aanpak --- hulpverlening --- kansarmoede --- kinderrechten --- maatschappelijk werk --- methodiek --- ombudsfunctie --- sociale uitsluiting --- strafrecht --- welzijnsbemiddeling --- welzijnswerkers --- armoedebestrijding --- bemiddeling --- budgetbegeleiding --- communicatie in de hulpverlening --- scheidingsbemiddeling --- welzijnswerk, methoden --- maatschappelijk werk en sociale zorg --- Methodiek --- 007 --- 339 --- 361.2 --- 361.5 --- 392.3 --- 361 --- 361.1 --- Welzijnszorg --- Conflicten --- Bemiddeling --- Zorg- en welzijnssector --- Conflict --- Sociale wet. essays
Choose an application
Dit boek geeft een overzicht van het vakgebied interculturele communicatie. In deel 1 worden de begrippen cultuur, communicatie en interculturele communicatie behandeld, met aandacht voor het ontstaan van culturen, groepsculturen en het individu, culturen van migranten enz. Deel 2 bespreekt de culturele factoren die invloed uitoefenen op interculturele ontmoetingen: waarden en normen, verbale en non-verbale communicatie. Deel 3 gaat over de opvattingen en beelden die groepen over zichzelf en anderen hebben en de rol die de media hierin spelen. In deel 4 tenslotte, worden de thema's interculturele hulpverlening en intercultureel management besproken.
Communication and culture. --- Intercultural communication. --- Intercultureel management. --- Interculturele communicatie. --- interculturele communicatie --- Mass communications --- Sociology of culture --- Communication and culture --- Intercultural communication --- communicatie --- cultuur --- hulpverlening --- immigratie --- intercultureel management --- 305.8 --- allochtonen --- communicatie (leesbaarheid) --- culturele antropologie (antropologie) --- lichaamstaal --- multiculturele samenleving --- transculturele verpleegkunde --- communicatie in de hulpverlening --- cultuursociologie --- interculturele hulpverlening --- meningsvorming --- sociolinguïstiek --- 305.81 --- Achtergrondinformatie --- #PBIB:+107.31 --- #SBIB:309H023 --- #SBIB:AANKOOP --- Cross-cultural communication --- Communication --- Culture --- Cross-cultural orientation --- Cultural competence --- Multilingual communication --- Technical assistance --- Culture and communication --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- 361.2 --- 008 --- 007 --- 362.9 --- 301.17 --- 8 --- interculturele communicatie, intercultureel zakendoen, cultuurverschillen en interculturaliteit --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Interculturele en internationale communicatie --- Anthropological aspects --- Communicatie --- Cultuur --- Sociology of minorities --- Toerisme
Choose an application
Het boek met bijbehorende cd-rom maakt duidelijk hoe de kennis van de Roos van Leary een effectieve communicatie kan bevorderen binnen het beroepsmatig handelen. Op de cd-rom wordt in verschillende fragmenten het teamoverleg gespeeld van De Dreef - een fictief tehuis voor crisis-opvang-voor jongeren. In het boek analyseert Sjaak Vane dit rollenspel volgens het model van Leary. Via een zelftest kan de lezer vervolgens de kenmerken van de eigen communicatieve stijl vaststellen. Daarna gaat de schrijver in op de wisselwerking tussen de verschillende gedragsstijlen. Ten slotte wordt de stap gezet naar het toepassen van de eigen communicatie als methodisch instrument. Met praktijkvoorbeelden van interventies geeft de auteur aan hoe de lezer de gewenste omgang met cliënten en teamleden kan bereiken. Het boek en de cd-rom zijn bedoeld voor studenten Social Work en voor hen die werkzaam zijn in de zorg.
Communicatievaardigheden --- Maatschappelijk werk --- Roos van Leary. --- Hulpverlening. --- Methodiek. --- gedrag (mensen) --- teamwork --- interactie-analyse --- interpersonele communicatie --- communicatie --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- intermenselijke relaties --- Leary, Timothy F. --- gedragspsychologie --- Modes de communication Communicatiewijzen --- 305 --- Leary --- roos van Leary --- sociale psychologie --- 305.8 --- Roos van Leary --- hulpverlening --- 316.77 --- Communicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Gedrag --- Leary, Timothy --- Communicatie in de hulpverlening --- Communicatie in organisaties --- communicatie (gez) --- roos van leary (ler) --- Groepspsychologie --- maatschappelijk werk --- managementvaardigheden --- methodiek --- 364.01 --- Maatschappelijk werk : communciatievaardigheden --- Sociaal-cultureel werk --- S20080013.JPG --- sociaal werk --- welzijnswerk, methoden --- Communicatie ; algemeen --- 007 --- 361.3 --- 361.1 --- Contains audio-visual material --- Methoden van het maatschappelijk werk --- Psychologie Psychologie --- Communication Communicatie --- Sociale psychologie --- Hulpverlening --- Managementvaardigheden --- Methodiek
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|