Narrow your search
Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Agogische gespreksvoering
Author:
ISBN: 9024411297 Year: 1983 Publisher: Baarn H. Nelissen


Book
Handboek online hulpverlening : hoe onpersoonlijk contact heel persoonlijk wordt
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789031375172 Year: 2010 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hulpverlening via internet is laagdrempelig, effectief en bereikt bovendien nieuwe doelgroepen. Steeds meer instellingen uit het maatschappelijk werk, de ggz, jeugdzorg enz. bieden dan ook online hulp bij psychische, sociale of maatschappelijke problemen. In 10 jaar tijd is het aantal initiatieven gegroeid van een handvol naar meer dan honderd. Wat maakt hulpverlening via internet zo bijzonder en wat is nodig voordat een instelling online hulp kan aanbieden? Dit handboek is geschreven op basis van tien jaar ervaring met hulpverlening via internet en bevat alle relevante aspecten van dit vakgebied. Naast een uitgebreide beschrijving van de methodiek van online hulpverlening komen de kenmerken, voor- en nadelen en verschillende vormen aan bod. Verder worden organisatorische implicaties behandeld, waaronder techniek, veiligheid, recht & ethiek, PR en de rol van de medewerkers. Door het hele boek heen worden voorbeelden van bestaande online initiatieven beschreven


Book
Horen, zien en tolken : werken als tolk in de sociale sector
Author:
ISBN: 9038209401 9789401470414 Year: 2020 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Maandag tolk je voor Tsjetsjenen die de oorlog zijn ontvlucht en hun gehandicapte zoontje willen inschrijven in het Bijzonder Onderwijs. Dinsdag wordt er je gevraagd om de asielprocedure uit te leggen aan Oeigoeren, afkomstig uit Kazakstan. Woensdag moet je aanwezig zijn tijdens een consultatie in een centrum voor moeder- en kindzorg waar een Litouws baby'tje wordt opgevolgd voor een hardnekkige vorm van eczema. Donderdag ben je voor een paar uur zoet in een ziekenhuis waar je van de ene dienst naar de andere rent om dokters en verplegend personeel bij te staan tijdens consultaties die kunnen gaan over slechtziendheid, verlamming na een val, gynaecologische problemen, oorontstekingen enzovoort voor Oekraïense, Armeense en Georgische patiënten. Vrijdag ben je thuis en tolk je telefonisch voor cliënten van overal en nergens waarbij je administratieve problemen 'bespreekbaar' maakt, voor huisartsen en therapeuten tolkt of vrouwen in vluchthuizen een stem geeft (...). Dankzij haar buitenlandse ervaring, haar oog voor detail en door zich steeds opnieuw in vraag te stellen, weet Raïssa De Keyser in 'Horen, zien en tolken' haar ervaringen als sociaal tolk te systematiseren. Aan de hand van intrigerende casussen toetst ze de theorie aan de praktijk. De lezer stapt in de leefwereld van cliënten afkomstig uit verre oorden en proeft van de dagdagelijkse praktijk van de sociaal-medische zorgwereld. Via soms ontroerende en waar gebeurde verhalen getuigt Raïssa De Keyser van hoe de tolk groeit in zijn of haar beroep en toch gevoelig blijft voor de mens achter de cliënt.https://www.standaardboekhandel.be/p/horen-zien-en-tolken-9789038209401


Book
Beter communiceren in de hulpverlening : Het Dialoogmodel als leidraad
Authors: ---
ISBN: 9789031349739 9789031371297 Year: 2007 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In communicatie kan veel misgaan. Miscommunicatie is extra vervelend in de relatie tussen hulpvrager en hulpverlener, waarin immers persoonlijke en indringende thema's aan de orde komen. Hoe meer eenduidigheid er bestaat over hulpvraag, doel en mogelijkheden, hoe vruchtbaarder en effectiever de samenwerking tussen hulpvrager en hulpverlener zal zijn. Om deze reden is het 'Dialoogmodel' ontwikkeld. Hiermee kunnen binnen een hulpverleningsrelatie de onderlinge communicatie en samenwerking worden verbeterd. Het model biedt een krachtige ondersteuning bij het bereiken van een werkbare overeenstemming over probleemdefiniëring, verwachtingen en doelen van behandeling.Aan de hand van veel praktijkvoorbeelden - het praktisch gebruik staat centraal in dit boek - wordt geïllustreerd hoe de hulpverlener met het 'Dialoogmodel' diagnostische gegevens en behandelingsopties overzichtelijk kan ordenen en bespreken. Het proces kan van begin tot eind worden 'geregeld': van aanmelding tot aan de evaluatie van de behandeling


Book
Wanneer spreken moed vraagt : praktische tips
Author:
ISBN: 9058262162 Year: 2003 Publisher: Leuven Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Bij wijze van kennismaking: Wie ben ik?2. Kwetsbare communicatie: Fundamenten en 10 bouwstenen.3. Kwetsbare communicatie: Enkele verkeningen.3.1. Communicatie met jongeren.3.2. Communicatie over drugs.3.3. Communicatie over relaties en seksualiteit.3.4. Communicatie met en over 'migranten'.3.5. Communicatie in crisismomenten.4. Met kwetsbare communicatie aan de slag.


Book
Het methodisch vermoeden : het professioneel-helpende gesprek bekeken door een sociaal-constructionisische lens
Author:
ISBN: 9044116290 Year: 2004 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het sociaal-constructionismeis een postmodern, systemisch hulpverleningsmodel. Dit boek behandelt de fundamenten van dit model en zoomt in op vier specifieke werkwijzen die onder diezelfde noemer vallen. De moderne opvatting de hulpverlener juiste inzichten te laten overbrengen en gerichte interventies te laten doen, verschoof naar een postmoderne kijk: hulpverlening als het samen creëren van een communicatief proces, waarin cliënt (het systeem) voortdurend wordt aangesproken op zijn capaciteit om het eigen leven te herverhalen. Hierdoor worden nieuwe visies op het eigen leven en manieren om ermee om te gaan zichtbaar. Systemisch wil zeggen dat gedrag, ideeën, zelfbeeld, identiteit en gevoelens erkend worden als betekenisvol, begrijpbaar en beïnvloedbaar in een sociale context.


Book
Welzijnsbemiddeling
Author:
ISBN: 904650381X Year: 2004 Volume: *6 Publisher: Mechelen Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoudsopgave I Alternatieve vormen van conflictafhandeling 1 Het Arbitragehof in België 2 Kinderombudsdiensten 3 Welzijnsbemiddeling: de welzijnswerker als bemiddelaar 4 Algemeen besluit II De bemiddelingsmethodiek 1 Maatschappelijk conflict en psychologische realiteit 2 De Harvard-methode 3 Bemiddelen: wat is het en hoe doet men het? III Van een integrale visie naar een geïntegreerde aanpak 1 Welzijnswerk 2 Vier decreten om sociale uitsluiting en kansarmoede te bestrijden 3 Welzijnswerk, opbouwwerk en welzijnsbemiddeling 4 Schematisch overzicht 5 Algemeen besluit

Grondslagen van interculturele communicatie : studieveld en werkterrein
Author:
ISBN: 9031324760 Year: 2003 Publisher: Alphen aan den Rijn Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek geeft een overzicht van het vakgebied interculturele communicatie. In deel 1 worden de begrippen cultuur, communicatie en interculturele communicatie behandeld, met aandacht voor het ontstaan van culturen, groepsculturen en het individu, culturen van migranten enz. Deel 2 bespreekt de culturele factoren die invloed uitoefenen op interculturele ontmoetingen: waarden en normen, verbale en non-verbale communicatie. Deel 3 gaat over de opvattingen en beelden die groepen over zichzelf en anderen hebben en de rol die de media hierin spelen. In deel 4 tenslotte, worden de thema's interculturele hulpverlening en intercultureel management besproken.


Multi
Werken met de ROOS VAN LEARY : Zicht op communicatieve stijlen binnen social work
Author:
ISBN: 9789024417667 Year: 2007 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek met bijbehorende cd-rom maakt duidelijk hoe de kennis van de Roos van Leary een effectieve communicatie kan bevorderen binnen het beroepsmatig handelen. Op de cd-rom wordt in verschillende fragmenten het teamoverleg gespeeld van De Dreef - een fictief tehuis voor crisis-opvang-voor jongeren. In het boek analyseert Sjaak Vane dit rollenspel volgens het model van Leary. Via een zelftest kan de lezer vervolgens de kenmerken van de eigen communicatieve stijl vaststellen. Daarna gaat de schrijver in op de wisselwerking tussen de verschillende gedragsstijlen. Ten slotte wordt de stap gezet naar het toepassen van de eigen communicatie als methodisch instrument. Met praktijkvoorbeelden van interventies geeft de auteur aan hoe de lezer de gewenste omgang met cliënten en teamleden kan bereiken. Het boek en de cd-rom zijn bedoeld voor studenten Social Work en voor hen die werkzaam zijn in de zorg.

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by